Εμπειρία εκπαιδευτών/συμμετεχόντων/βοηθών

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΕΣ
ΕΛΕΝΗ ΜΟΥΡΗ
1. Πώς ξεκίνησε το ταξίδι στο Animasyros και τι έχετε αποκομίσει από τη συμμετοχή σας στα εργαστήρια;

Συνεργάζομαι με το Animasyros από την πρώτη χρονιά, δηλαδή από την αρχή – αρχή του. Σε εκείνο είχα έρθει με μια ομάδα φοιτητών μου που παρακολουθούσαν τα μαθήματα επιλογής animation στο τότε Τμήμα Γραφιστικής του ΤΕΙ Αθήνας. Είχαμε δημιουργήσει με διαφορετικές τεχνικές μικρά spot με ήρωα το κυκλαδίτικο ειδώλιο που αντιπροσωπεύει το φεστιβάλ. Παράλληλα ήμουν και στην κριτική επιτροπή. Διδάσκω animation στο ΤΕΙ της Αθήνας από το 1986 παράλληλα με την ενασχόλησή μου σαν ελεύθερος επαγγελματίας στην δημιουργία animated spots για την τηλεόραση. Αυτό σημαίνει ότι μετέφερα την τεχνογνωσία μου σταδιακά από το Animasyros 2 και μετά και σε μικρότερες ηλικίες και έτσι κατανόησα πως είναι να διδάσκεις σε μια ομάδα ανθρώπων που δεν είναι σχεδιαστές ή γραφίστες.

2. Θεωρείτε ότι τα εκπαιδευτικά εργαστήρια έχουν συμβάλλει στην εξέλιξη του ελληνικού animation;

Κάθε δυνατότητα που προσφέρεται στους νέους ανοίγει δρόμους που δεν μπορούσαν να φανταστούν. Επομένως κάποια από τα παιδιά που παρακολουθούν σταθερά όλα αυτά τα χρόνια τα εργαστήρια, ανεβαίνοντας ηλικιακές ομάδες, θεωρώ ότι ναι, αν τελικά σπουδάσουν το μέσον και εργαστούν στην Ελλάδα θα συμβάλλουν στην εξέλιξη του ελληνικού animation. Σαν θετικό παράδειγμα είναι η κ. Έφη Παππά, πολύ δυναμική δημιουργός σήμερα και συμμετάσχουσα στα εργαστήρια του Animasyros 1 σαν φοιτήτρια της Γραφιστικής του ΤΕΙ Αθήνας.

3. Ποια είναι τα μυστικά ενός επιτυχημένου εργαστηρίου; Πώς προσεγγίζετε τις διάφορες ομάδες στόχους- και με ποιες τεχνικές;

Ο σκοπός του διδάσκοντα σε ένα τόσο χρονικά περιορισμένο εργαστήριο, αυστηρά στα πλαίσια του φεστιβάλ, είναι να δείξει ότι υπάρχει τρόπος να οπτικοποιήσουν τις ιδέες τους. Ένα εργαστήριο πέρα από μια γενική βάση τεχνικής το οδηγούν οι συμμετέχοντες. Εκείνοι θα εκφράσουν τις ιδέες τους, απλά ο εκπαιδευτής θα τους δείξει το μέσον. Διαφορετικά δεν είναι εργαστήριο αλλά ομάδα παραγωγής συγκεκριμένου project.

4. Τι συμβουλή θα δίνατε σε νέους animator που θέλουν να ασχοληθούν με τον τομέα των εργαστηρίων;

Να είναι ανοιχτοί και δεκτικοί στις ιδέες και στην έκφραση των συμμετεχόντων και να μην έχουν από πριν οργανώσει τις δικές τους ιδέες που θα περιμένουν να τις υλοποιήσουν οι συμμετέχοντες.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΔΗΜΗΤΡΑ
1.Πώς ξεκίνησε το ταξίδι στο Animasyros και τι έχετε αποκομίσει από τη συμμετοχή σας στα εργαστήρια;

Με την εμπειρία μου στην Ελλάδα και το Εξωτερικό στον χώρο αυτό βοήθησα στην ανάπτυξή τους στα πλαίσια του φεστιβάλ. Η επαφή με τα παιδιά και τους εφήβους είναι πάντα αναζωογονητική και μου θυμίζει την παιδικότητα που έχω αφήσει πίσω μου.

2. Θεωρείτε ότι τα εκπαιδευτικά εργαστήρια έχουν συμβάλλει στην εξέλιξη του ελληνικού animation;

Έχουν συμβάλλει στην διάδοση του, είναι ένας από τους στόχους που προσπαθεί να συναντήσει η δράση αυτή. Η εξοικείωση με την τέχνη και τα μυστικά της, μετατρέπουν τα παιδιά και αργότερα, ενήλικες, σε μια κατηγορία κοινού που ακολουθεί πιστά τα επιτεύγματα της τέχνης.

3. Ποια είναι τα μυστικά ενός επιτυχημένου εργαστηρίου; Πώς προσεγγίζετε τις διάφορες ομάδες στόχους- και με ποιες τεχνικές;

Τα βασικά μυστικά είναι η καλή διάθεση και η φαντασία. Τα μικρά παιδιά αγαπούν τις πλαστελίνες και τα μεγαλύτερα την τεχνική cut out.

4. Τι συμβουλή θα δίνατε σε νέους ανιμέιτορ που θέλουν να ασχοληθούν με τον τομέα των εργαστηρίων;

Να γίνονται ένα με την ομάδα εργασίας και να προσεγγίζουν την κάθε ομάδα ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της. Τα εργαστήρια δεν ακολουθούν μια συνταγή.

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΤΕΠΙΑΝ
1. Πώς ξεκίνησε το ταξίδι στο Animasyros και τι έχετε αποκομίσει από τη συμμετοχή σας στα εργαστήρια;

Μια χρονιά πριν αρκετά χρόνια, για λόγους αρκετά σύνθετους, δε θα δίδασκα σε σχολείο για τουλάχιστον μία χρονιά. Συμπέρασμα; Πολλή διαφορετική κατανομή χρόνου. Κάπου άκουσα για το AnimaSyros … στο ραδιόφωνο; …σε εφημερίδα; και σκέφτηκα ότι θα ήταν ευκαιρία να προτείνω εργαστήριο.

Η ενασχόληση μου με εκπαιδευτικά προγράμματα με θέμα την κινούμενη εικόνα είχε αρχίσει αρκετά χρόνια πριν, την εποχή που γινόταν μόνο με αναλογική ταινία και αργότερα με βίντεο. Είχα μόλις αρχίσει να δουλεύω με ψηφιακά μέσα.

Η συνεργασία με το φεστιβάλ είναι πραγματικά ένα ταξίδι, γνωριμιών, εμπειριών, αντοχών, απαιτήσεων, γνώσεων, επαναπροσδιορισμού με στιγμές πάντα γεμάτες! Κάθε χρονιά χτίζαμε πάνω στην επόμενη, γινόμαστε όλο και καλύτεροι από άποψη σχεδιασμού, προγραμματισμού, τεχνογνωσίας, προσαρμοστικότητας (την θετική της πλευρά) και κοινωνικότητας (πλησιάζοντας και μαθαίνοντας από άλλους, μικρούς και μεγάλους).

Επίσης, και πολύ σημαντικό…. ‘αποκόμισα’ μια συνεργάτιδα, την Ιωάννα Γιακουμάτου. Όταν την γνώρισα ήταν φοιτήτρια ενώ τώρα πια, ύστερα από τόσα χρόνια που δουλεύουμε μαζί, έχουμε φτάσει την έννοια της συνεργασίας εκεί που θα επιθυμούσε κάθε δημιουργός και εκπαιδευτικός.

Ξεκίνησα μαζί με το ΑnimaSyros, στο πρώτο φεστιβάλ. Μαζί μεγαλώσαμε. Κάποιες φορές οι απαιτήσεις της ζωής μας χωρίζουν αλλά πάντα ξανασμίγουμε.

2. Θεωρείτε ότι τα εκπαιδευτικά εργαστήρια έχουν συμβάλλει στην εξέλιξη του ελληνικού animation;

Την εποχή που ξεκινήσαμε τα εκπαιδευτικά προγράμματα έβρισκε κανείς λίγα δείγματα ταινιών κινούμενης εικόνας από παιδιά ή αρχάριους μη-επαγγελματίες. Νομίζω ότι το ΑnimaSyros ξεκίνησε τη μεγάλη διάδοση του animation και ταυτόχρονα έδωσε την ευκαιρία σε μικρούς μαθητές (αρχικά) που ‘λέρωναν τα χέρια τους’ δοκιμάζοντας, να δημιουργήσουν μία ταινία ολοκληρωμένης στη διάρκεια του φεστιβάλ.

Κάθε χρόνο βλέπαμε παιδιά από προηγούμενα χρόνια να έρχονται και να συμμετάσχουν σε όλο και πιο σύνθετα εργαστήρια. Με τα χρόνια ξεκίνησαν να έρχονται στα εργαστήρια εκτός από παιδιά, εθελοντές βοηθοί ή ακροατές εκπαιδευτικοί, κυρίως της Σύρου, και ‘τσαλαβουτούσαν’ στις τεχνικές κινούμενης εικόνας.

Τα εκπαιδευτικά εργαστήρια του AnimaSyros μου έδωσαν το κίνητρο, μεταξύ άλλων, να δημιουργήσω τον εκπαιδευτικό ιστότοπο www.kinoumeno.gr που πιστεύω ότι συμπλήρωσε τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με την κινούμενη εικόνα παιδιά και εκπαιδευτικοί / μη–επαγγελματίες από όλη την Ελλάδα.

Σαν σκυταλοδρομία, η αγάπη για το animation πέρασε και σε άλλους χώρους και φορείς και μέσα σε δέκα χρόνια, χωρίς να έχει αλλάξει κάτι στα επίσημα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας μας, είδαμε να αυξάνεται ποσοτικά και ποιοτικά ο αριθμός μαθητικών ταινιών κινούμενης εικόνας. Σε αυτό έχει συνεισφέρει αναμφίβολα το AnimaSyros!

3. Ποια είναι τα μυστικά ενός επιτυχημένου εργαστηρίου; Πώς προσεγγίζετε τις διάφορες ομάδες στόχους- και με ποιες τεχνικές;

Το μυστικό ενός πετυχημένου εργαστηρίου είναι κατ’ αρχάς ο καλός σχεδιασμός. – Θα πρέπει ο/η εκπαιδευτικός να κατέχει αρκετά καλά το αντικείμενο και σίγουρα να έχει κάνει δοκιμές για εναλλακτικές της τεχνικής πριν επιχειρήσει να το εισάγει σε εργαστήριο. – Είναι σημαντικό να έχει ενημερωθεί όσο γίνεται καλύτερα για τις συνθήκες διεξαγωγής του εργαστηρίου, όλες οι παράμετροι είναι σημαντικές (αριθμός και ηλικίες συμμετεχόντων, η εμπειρία που υπάρχει ή δεν υπάρχει με την τεχνική, εάν οι συμμετέχοντες γνωρίζονται ή όχι, ο χώρος που θα διεξαχθεί, ο χρόνος που υπάρχει πριν και μετά στον χώρο, αν ο χώρος είναι επαρκώς ήσυχος, με καλή θερμοκρασία (πιστέψτε με, μετράει!), αν τα τραπέζια είναι οριζόντια και μετακινούνται, αν υπάρχουν οι τεχνικές προδιαγραφές που χρειάζονται για να διδαχτεί η τεχνική, κλπ κλπ……) – Συνεργασία! Αν έχετε συνεργάτες, βοηθούς, εθελοντές, είναι σημαντικό να έχετε συναντηθεί πριν και να έχετε κουβεντιάσει όλη τη ροή τους εργαστηρίου, να έχουν αποφασιστεί οι αρμοδιότητες, και να έχουν όλοι δοκιμάσει την τεχνική που θα διδαχτεί. – Κέφι, χιούμορ και μεράκι ! – Νοιάξιμο! Κάθε συμμετέχον θέλει κάτι να μοιραστεί μαζί μας, έχει ιδέες και νιώθει την ανάγκη να εκφραστεί. Χρειάζεται να δώσουμε χώρο σε όλες και όλους και όλοι μαζί να δημιουργήσουμε κάτι από κοινού. Όσο για τις τεχνικές…. όλα (σχεδόν!) γίνονται! Αρκεί να προσαρμόσουμε την τεχνική στις συνθήκες και στις προδιαγραφές του εργαστηρίου και να έχουμε σχεδιάσει προσεκτικά και ρεαλιστικά το εργαστήριο.

4. Τι συμβουλή θα δίνατε σε νέους ανιμέιτορ που θέλουν να ασχοληθούν με τον τομέα των εργαστηρίων;

Αν πραγματικά έχουν την υπομονή και τους ενδιαφέρει να βοηθήσουν άλλους. να κατανοήσουν τις βασικές αρχές της κινούμενης εικόνας και να βρουν τους τρόπους που μπορούν να μάθουν να εκφράζονται μέσα από αυτό, τότε όλα θα κυλήσουν ‘κινητικά’!

ΙΩΑΝΝΑ ΓΙΑΚΟΥΜΑΤΟΥ
1. Πώς ξεκίνησε το ταξίδι στο Animasyros και τι έχετε αποκομίσει από τη συμμετοχή σας στα εργαστήρια;

Βρέθηκα στις πολύ αρχές του φεστιβάλ (κάπου το 2009-10) με τους συμφοιτητές μου από το Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου και τον καθηγητή μας Κωνσταντίνο Τηλιγάδη ξαφνικά στη Σύρο για να κάνουμε την ταινία making of σε ένα φεστιβάλ κινουμένων σχεδίων.

Τελικά δεν ήταν ένα απλό φεστιβάλ, ήταν μια καινούργια κινούμενη οικογένεια. Παραγωγή, εθελοντές, συντελεστές, επισκέπτες και καλεσμένοι γεμίζαμε το νησί κάθε χρόνο με αστεία και γέλια. Εγώ συνήθως κάπου με μια κάμερα να τα καταγράφω όλα αυτά ή ένα λάπτοπ για να κάνω μοντάζ τα ξημερώματα. Μέσα στις καταγραφές αυτές βρέθηκα σε ένα εργαστήριο κινούμενης εικόνας για παιδιά που συντόνιζε η Χριστίνα Ντεπιάν. Χωρίς να μπορώ να κλείσω το record στην κάμερα και χωρίς να μπορώ να κρύψω τον ενθουσιασμό μου, αποφάσισα πως αυτό θέλω να κάνω στη ζωή μου, να γίνω εκπαιδεύτρια κινούμενης εικόνας.

Λίγα χρόνια μετά, συνεργάτιδες πλέον με τη Χριστίνα, νιώθω πως έχω αποκομίσει κάθε εμπειρία χαράς, άγχους και συγκίνησης της προόδου των συμμετεχόντων μας στα εργαστήρια.

2. Θεωρείτε ότι τα εκπαιδευτικά εργαστήρια έχουν συμβάλλει στην εξέλιξη του ελληνικού animation;

Κάθε εκπαιδευτικό εργαστήριο που γίνεται, μπορεί να δημιουργήσει μικρούς animators που στο μέλλον θα γίνουν επαγγελματίες στο χώρο. Το ελληνικό animation παρέμενε σε χαμηλά επίπεδα, μα τα τελευταία χρόνια με τα κίνητρα που δίνονται μέσω των εργαστηρίων που γίνονται κατά τη διάρκεια των φεστιβάλ (ή και τον υπόλοιπο χρόνο) και με τις τεχνολογίες να προσφέρουν απλόχερα εργαλεία, από πολύ μικρή ηλικία δίνεται η δυνατότητα σε όλους να γνωρίσουν το animation. Να πειραματιστούν και να φτιάξουν με απλά υλικά την πρώτη τους ταινία κινούμενης εικόνας. Και μετά την πρώτη ταινία ακολουθεί η επόμενη, η μεθεπόμενη και ιδού….ελληνικό animation παντού!

3. Ποια είναι τα μυστικά ενός επιτυχημένου εργαστηρίου; Πώς προσεγγίζετε τις διάφορες ομάδες στόχους- και με ποιες τεχνικές;

Τα εργαστήρια κινούμενης εικόνας είναι σύνθετα εργαστήρια όπου οι δύσκολες έννοιες χρειάζεται να μεταφραστούν σε απλές επεξηγηματικές εκφράσεις. Έχουν μπόλικη προετοιμασία για τον εκπαιδευτικό (όπως και μια ταινία animation!) αλλά η ικανοποίηση και το χαμόγελο χαράς που έχει ένα πρόσωπο μόλις καταφέρει να κάνει την πρώτη του μικρή ταινία, ανταμείβει όλη την κούραση.

Έχοντας συνεργαστεί τα τελευταία δέκα και πλέον χρόνια με άτομα γενικής και ειδικής αγωγής, ενήλικες, εκπαιδευτικούς και ποικίλες κοινωνικές ομάδες (ΑμεΑ, ομάδες ενηλίκων προς απεξάρτηση και ένταξη, ομάδες ενηλίκων σε φυλακές, πρόσφυγες, κάτοικοι άγονης γραμμής) κρατώ τρία στοιχεία: την προετοιμασία, το σεβασμό στους συμμετέχοντες, τη δημιουργία κινήτρων και τη βιωματική προσέγγιση.

4. Τι συμβουλή θα δίνατε σε νέους ανιμέιτορ που θέλουν να ασχοληθούν με τον τομέα των εργαστηρίων;

Κάθε εκπαιδευτικός διαμορφώνει τα εργαστήρια σύμφωνα με τις εμπειρίες του και τα βιώματά του. Μπορώ όμως να πω πως χρειάζεται υπομονή (καρέ-καρέ όπως και στις ταινίες animation!), πειραματισμός και κυρίως να αφουγκράζεστε τις ανάγκες των συμμετεχόντων. Κάθε μαθητής/συμμετέχων έχει τη δική του μοναδική προσωπικότητα και μαθαίνει διαφορετικά. Δώστε του την ευκαιρία να γνωρίσει το animation με το δικό του ξεχωριστό τρόπο! Ποιος είναι αυτός; Είστε εκεί για να το ανακαλύψετε!

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ

Ξεκίνησα το ταξίδι μου με το Anima Syros το 2016 στο 8 φεστιβάλ του νησιού μας. Από τη στιγμή που έμαθα με πόσους ενδιαφέροντες τρόπους μπορείς να φέρεις μία εικόνα στη ζωή, άνοιξε ένας καινούριος κόσμος μπροστά μου και αποφάσισα να συμμετέχω σε όλα τα μελλοντικά φεστιβάλ (Anima Syros 8-13). Μέσω αυτής της εμπειρίας έμαθα πολλά πράγματα για το animation και γνώρισα πολλούς καινούριους φίλους. Αυτό όμως που με έκανε να αγαπήσω το Anima Syros, είναι το γεγονός πως με βοήθησε να ανακαλύψω τι θα ήθελα να σπουδάσω στο μέλλον και μου έδωσε ώθηση να ενταχθώ στον καλλιτεχνικό τομέα. Ελπίζω τα επόμενα χρόνια να έχω τη δυνατότητα να συμμετάσχω στο AnimaSyros και ανυπομονώ να δω πως θα εξελιχθεί ο κόσμος του animation. Πάντως είμαι σίγουρη ότι ποτέ δε θα σταματήσει να μας εκπλήσσει και να μας μαγεύει.

Μαριάννα Φωσκόλου, μαθήτρια 15 ετών, Σύρος

ΒΟΗΘΟΙ
ΑΥΡΑ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ

Πρώτη επαφή με το φεστιβάλ είχα στην 11η έκδοση, το 2018. Αρχικά ως εθελόντρια παρακολούθησα μερικά εργαστήρια και σύντομα έγινα βοηθός εργαστηρίου σε μερικά από αυτά όπως το “Syros Otherwise-Unraveling the history of the island”,το “Brushes” και το “Animate the legumes”. Αγάπησα το φεστιβάλ απο την πρώτη στιγμή, δούλεψα αρκετά και ανακηρύχθηκα Εθελοντής της χρονιάς στα πλαίσια του Φεστιβάλ το 2018. Το καράβι είχε σαλπάρει πλέον. Στο Ανιμασυρος 13 συμμετείχα πλέον ως βοηθός των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Η εμπειρία είναι καταπληκτική. Η συνεργασία των εκπαιδευτών με τους εκάστοτε συμμετέχοντες είναι μοναδική και το εικαστικό αποτέλεσμα είναι κάθε φορά τόσο διαφορετικό και μαγικό καθώς διαφορετικές ιστορίες ξεδιπλώνονται . Προσωπικά με βοήθησε τόσο σε επίπεδο δημιουργικής σκέψης όσο και παραγωγικής διαδικασίας. Η συνεργασία και το ομαδικό πνεύμα είναι το κλειδί της επιτυχίας. Η γνώση ότι κάθε πιθανό λάθος μπορεί να είναι η αρχή μιας νέας δημιουργικής ιδέας είναι σίγουρα περιπετειώδες. Στο animation, βέβαια η επανάληψη των κινήσεων για αποφυγή λάθους στο τελικό γύρισμα είναι δεδομένη και απαραίτητη προκειμένου να αποδοθεί σωστά το προσδοκώμενο εικαστικό αποτέλεσμα.

SHARE!

Share on facebook
Share on twitter