Οδηγός δημιουργίας για παιδιά

Οδηγός δημιουργίας ταινίας stop motion animation με απλά βήματα για παιδιά, εφήβους
Παιδιά Δ’-Στ’

Έχω μια ιδέα στο μυαλό μου και θέλω να την κάνω ταινία. Μπορώ; Μα φυσικά! Θα την κάνω με κινούμενα σχέδια. Ακολουθώ τα παρακάτω απλά βήματα.

Βήμα πρώτο: Αρχική ιδέα

Σκέφτομαι την ιδέα μου. Τί είναι αυτό που θέλω να πω; Τι θέλω να μοιραστώ; Το γράφω σε λίγες προτάσεις όπως θα έγραφα μια μικρή ιστορία. Ποια είναι η ιδέα σου; Τι θέλεις να αφηγηθείς; Γράψε συνοπτικά σε μια μικρή παράγραφο την ιστορία σου.

Βήμα δεύτερο: Σενάριο

Γράφω την ιστορία μου πιο αναλυτικά, σαν να θέλω να μεταφέρω αυτόν που θα τη διαβάσει στο χώρο και το χρόνο που συμβαίνουν όλα. Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές; Τι κάνουν; Σε ποια μέρη; Τι συζητούν μεταξύ τους; Στη συνέχεια μοιράζομαι την ιστορία με τους φίλους μου, την οικογένειά μου ή και το δάσκαλο/τη δασκάλα μου. Γράψε το σενάριο της ιστορίας σου, την αναλυτική δηλαδή εκδοχή της. Είναι σημαντικό να περιλαμβάνονται σε αυτό όλοι οι χώροι, οι πρωταγωνιστές και οι διάλογοι. Χώρισέ το σε σκηνές και πλάνα.

Βήμα τρίτο: Το σενάριό μου σε εικόνες

Παίρνω ένα χαρτί εκτύπωσης Α4 και ζωγραφίζω με μολύβι μικρά κουτάκια όπως στο παράδειγμα (εικόνα με storyboard). Έχω δίπλα μου το πάντα το σενάριο που έγραψα και χωρίζω την ταινία μου σε σκηνές – δηλαδή στους χώρους που συμβαίνει κάθε δράση της ιστορίας μου. Είναι η πρώτη μου ταινία οπότε προσπαθώ να μην έχω περισσότερους από δύο ή τρεις χώρους στην ιστορία μου. Στη συνέχεια, διαβάζω το σενάριο και ζωγραφίζω σε κάθε κουτάκι μια εικόνα από κάθε δράση που συμβαίνει στην ταινία μου, στο χώρο που συμβαίνει. Δεν ξεχνώ να γράψω τους διαλόγους (εάν υπάρχουν) αλλά και τους ήχους που θα ήθελα να ακούγονται σε κάθε σκηνή της ταινίας μου.

Βήμα τρίτο: Κατασκευές

Σκέφτομαι πως θα ήθελα να μοιάζει η ταινία μου και αποφασίζω τα υλικά. Θα είναι επίπεδη (δηλαδή δισδιάστατη) ή θα έχει όγκο (δηλαδή τρισδιάστατη); Στις δισδιάστατες ταινίες χρησιμοποιούμε συνήθως επίπεδα υλικά, όπως κομμένα χαρτιά ή αντικείμενα που δεν έχουν μεγάλο όγκο, όπως καπάκια, κορδέλες, μολύβια, ξυλομπογιές, μικρά ξυλάκια κ.ο.κ. (σχετικές φωτό με υλικά) Στις τρισδιάστατες ταινίες χρησιμοποιούμε, πλαστελίνη, αντικείμενα και γενικότερα οτιδήποτε μπορούμε να κατασκευάσουμε και να έχει όγκο (π.χ. ένα ξύλινο σπίτι, μια χάρτινη πολυκατοικία, ένα δέντρο με κλαδιά και φύλλακ.ο.κ.) Αφού διαλέξω τα υλικά μου σκέφτομαι το μέγεθος που θα ήθελα να έχει το σκηνικό/τα σκηνικά της ταινίας μου (όσο ένα χαρτί εκτύπωσης Α4; πιο μεγάλο; πιο μικρό;) και κατασκευάζω αντίστοιχα ότι χρειάζομαι για το γύρισμα της ταινίας μου. Προσοχή: πρώτα κατασκευάζω τα σκηνικά και μετά τους χαρακτήρες της ταινίας μου γιατί θέλω όλα τα μεγέθη να βρίσκονται σε αναλογία. (σχετικές φωτό με props)

Βήμα τέταρτο: Φωτογράφιση

Έχοντας ολοκληρώσει τις κατασκευές ήρθε η στιγμή της φωτογράφισης της ταινίας μου! Στο βήμα αυτό η βοήθεια των γονιών μου είναι πολύ σημαντική. Θα χρειαστώ το φωτιστικό του γραφείου μου, μια μεγάλη επιφάνεια χωρίς άλλα αντικείμενα για να μπορώ να στήσω όλες μου τις κατασκευές, ένα κινητό τηλέφωνο ή tablet, μια αυτοσχέδια βάση ή τρίποδο για να βάλω επάνω τη συσκευή φωτογράφισης και μια εφαρμογή για φωτογράφιση stop morion animation. (Προτείνεται η εφαρμογή για έξυπνες συσκευές Stop Motion Studio). Ανάλογα με τις κατασκευές μου αποφασίζω και στήνω τη συσκευή φωτογράφισης μπροστά από το σκηνικό μου (τρισδιάστατη φωτογράφιση) ή πάνω από αυτό (δισδιάστατη φωτογράφιση) (σχετικές φωτό) Αφού τοποθετήσω τις κατασκευές μου στην επιφάνεια που θα γίνει η φωτογράφιση, παρατηρώ το φωτισμό του χώρου και επιλέγω εάν θα τον φωτίσω περισσότερο αξιοποιώντας το φωτιστικό του γραφείου μου. Κατόπιν σταθεροποιώ με χαρτοταινία όλες τις κατασκευές που δεν θα κινούνται κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης, το φωτιστικό και το τρίποδό μου. Ακολουθώντας τα βήματα που μου δείχνει η εφαρμογή και έχοντας πάντα δίπλα μου το σενάριο και την ιστορία μου σε εικόνες, φωτογραφίζω καρέ-καρέ την ταινία μου. Στο στάδιο αυτό μπορώ να ζητήσω επίσης βοήθεια από τους γονείς μου στη χρήση της εφαρμογής. Μετακινώ ελάχιστα το χαρακτήρα και φωτογραφίζω. Συνεχίζω μέχρι να έχω αρκετές φωτογραφίες που να δείχνουν την κίνηση. Όσο πιο μικρές κινήσεις κάνω και φωτογραφίζω αλλεπάλληλα, τόσο πιο φυσική κίνηση θα φαίνονται πως έχουν οι χαρακτήρες μου στην ταινία. Κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης προσέχω πάντα να μην αλλάζει ο φωτισμός και να μην κινηθεί καθόλου η συσκευή φωτογράφισης ή τα αντικείμενα που σύμφωνα με το σενάριό μου παραμένουν ακίνητα. (σχετικές φωτό) Περισσότερα για την προτεινόμενη εφαρμογή εδώ https://www.youtube.com/watch?v=-DzV3-1lnTQ

Βήμα πέμπτο: σύνθεση της ταινίας (μοντάζ εικόνας)

Αφού ολοκληρωθεί η φωτογράφιση, αναπαράγω την ταινία μου μέσα στην εφαρμογή ακολουθώντας τα σχετικά κουμπιά. Παρατηρώ την ταχύτητα που προβάλλονται οι εικόνες και με τα εργαλεία της εφαρμογής την αλλάζω εάν μου φαίνεται πως όλα συμβαίνουν πολύ αργά ή πολύ γρήγορα.

Βήμα έκτο: εξαγωγή της ταινίας

Όταν το μοντάζ της ταινίας μου ολοκληρωθεί έρχεται η ώρα που θα την εξάγω στην τελική της μορφή. Η βοήθεια των γονιών μου είναι και σε αυτό το τελευταίο βήμα πολύτιμη. Δεν μπορώ να στείλω την ταινία μου μαζί με την εφαρμογή, γιατί με τον τρόπο αυτό δεν θα μπορεί να προβληθεί. Για να εξάγω την τελική μου ταινία ακολουθώ τα βήματα της εφαρμογής μετατρέποντάς τη σε βίντεο. Κατόπιν την αποθηκεύω στα αρχεία της συσκευής μου και τη στέλνω σε όσους επιθυμώ, ενώ επίσης μπορώ να την προβάλω παντού (στην τηλεόραση, τον υπολογιστή, ένα άλλο κινητό, την ανεβάζω στο Vimeo ή στο Youtube κ.ο.κ.)

Βήμα έβδομο: Προβολή

Ήρθε επιτέλους η στιγμή της προβολής! Γεμίζω τα μπολ με ποπ-κόρν, σβήνω τα φώτα του χώρου και καλώ τους φίλους μου και την οικογένειά μου για να τη δούμε όλοι μαζί!

Δείτε εδώ μερικές ταινίες από εργαστήρια κινούμενης εικόνας που έχουν υλοποιηθεί κατά τη διάρκεια του ετήσιου φεστιβάλ αλλά και ολόκληρου το χρόνου!

1. Metamorphosis. Εργαστήριο για παιδιά που πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο 2017 στη Σύρο με θέμα τις καρναβαλικές παραδόσεις της Σύρου.

Εκπαιδεύτρια: Κατερίνα Κρεμασιώτη
Τεχνικές: Μικτές Τεχνικές

2. A trip around Europe. Εργαστήριο για παιδιά που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Animasyros 10 στη Σύρο τον Σεπτέμβριο 2017 με θέμα την Ευρώπη.

Εκπαιδεύτρια: Έλενα Παυλάκη
Τεχνική: Cut out/Stop Motion

3. Η πρώτη μου σκέψη για το 2017 γίνεται animation. Εργαστήριο για παιδιά που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2016 με την υποστήριξη της Στέγης.

Εκπαιδεύτρια: Κλεοπάτρα Κοραή
Τεχνική: Pixilation

4. Rebeticats. Εργαστήριο για παιδιά που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Animasyros 12 τον Σεπτέμβριο του 2019 στη Σύρο.

Εκπαιδευτής : Thomas Kunstler
Τεχνική: Stop Motion/Puppets

5. Πως φαντάζομαι το 2017 Εργαστήριο για παιδιά σε συνεργασία με τον Σύλλογο Υπαλλήλων Εθνικής Τράπεζας Ελλάδος (ΣΥΕΤΕ) και με την υποστήριξη της Εθνικής Τράπεζας.

Εκπαιδεύτριες: Αναστασία Δημητρά, Άλκηστις Τσίκου.
Τεχνική: Μικτές τεχνικές

6. Θαυματοτρόπιο Εργαστήριο για παιδιά σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Δελφών

Εκπαιδευτής: Μπάμπης Αλεξιάδης
Τεχνική: Μικτές Τεχνικές
7. Διαδικτυακά εργαστήρια 2020-2021:
Animaxmas 2020
Masks Everywhere
The movement of Freedom
An imaginary solar system
Προηγούμενη Ενότητα : Τα Εργαστηρία

SHARE!

Share on facebook
Share on twitter